måndag 1 december 2008

TV-möbel

Något som har varit ett riktigt stort aber sen vi flyttade är tv-möbel. Vi hade ju tidigare en tjock-tv. Till det hade vi en ful, klumpig tv-bänk. Billigt skräp. När vi köpte den platta tv:n så körde vi vidare med fulbänken eftersom vi ändå tänkte flytta "och man vet ju inte riktigt hur vi ska ha det där".

Nu har vi flyttat, och har haft platt-tv:n på en byrå (den gamla tjock-tv:n står på den gamla tv-möbeln inne i sovrummet och tar upp alldeles för stor plats). Alla prylar - centerhögtalare, förstärkare, xbox, dvd, media-pc, dreambox och nätverksswitch - har fått stå på golvet. Ser inte riktigt klokt ut. Vi har letat och letat efter ny och bra bänk men det verkar vara riktigt svårt att hitta nåt som passar. Antingen är de på tok för stora, eller så får inte mina prylar plats. På Folkhemmet hittade vi en fin, men den kostade 8000:-. Inte så skoj för en tv-bänk liksom.

Anna har inte velat köpa på IKEA, och jag har hållit med. Men, till slut åkte jag ändå iväg till IKEA och inhandlade en möbel. Köpte en vit hylla/vägghylla som heter Bestå, 120x40x38. Till det köpte jag två glasdörrar med frostat glas och valnöt runt om, plus silverben. Blev rätt snyggt när det väl var klart. När man ska se på film och ha ljud i högtalarna inklusive centerhögtalaren så får jag öppna upp ena dörren antar jag, men det får man väl stå ut med. Ville gärna ha dörrar så att man slipper se alla prylar, plus att lillkillen kommer väl krypa runt och peta på allt framöver.

Man får ju vad man betalar för på IKEA. I mitt fall, en sida som inte var rätt sågad. Efter att desperat försökt såga rätt den, fick jag sätta mig i bilen igen för att åka och byta. Tog ju en dryg timma totalt, och stor irritation. Nästa problem blev när jag petade in förstärkaren. Den var för djup! Suck, jag hade ju mätt, men innermått och yttermått på skåp är inte samma sak upptäckte jag.

Har nu sågat ut en öppning i bakstycket, givetvis sågade jag lite snett så det inte är helt optimalt (än), och nu verkar det som om förstärkaren kan få plats. Har tyvärr inte särskilt bra verktyg för snickeri, så det var jobbigt och ser inte helt jättesnyggt ut. Det är dock på baksidan så det spelar ju ingen roll egentligen. Måste även borra upp lite fler hål vid respektive hylla, eftersom alla sladdar måste ut på något vis. Antagligen är inte det här en modell helt gjord för teknik, men det blir nog rätt OK till slut. Kostade runt en tusing också, men då är det ju spånskiva såklart. Lägger ut en bild sen när allt är inkopplat och klart.

Varför ska det vara så svårt att hitta en OK tv-bänk? Det kan ju inte bara vara jag som har mer prylar som tillbehör än bara en tv och som inte vill ha en monsterstor mediamöbel?

1 kommentar:

Malin sa...

Haha, TV-möbel köpte vi från Mio. Fick hem den när jag var höggravid. Trodde inte våra ögon när vi såg vikten. HUNDRA KILO!! Den är i massivt indiskt trä av något slag och brorsan och Lars fick "volta" upp den för trappan (finns ingen hiss i vårt hus). Den höll och kommer stå där den står tills vi sågar itu den eller bränner den eller ngt :-D Men den är stabil i alla fall :-D