söndag 16 mars 2008

Databasstrul

Har länge kört ett forum på Sommarstaden-servern. En gång i tiden var det riktigt välbesökt, men med tiden dog det ut mer eller mindre. Körde en jättegammal programvara, Ultimate Bulletin Board. Tänkte att jag skulle uppdatera den till något nyare, och mer spännande. Har kört phpBBv2 på något annat ställe och kikade in på deras sajt. Såg att phpBBv3 fanns ute, och installerade det.

Skillnaden mellan UBB och phpBB är att UBB körs i Perl och inlägget sparas som ren text i massa filer medan phpBB kör i php och mysql. Givetvis gick det inte att konvertera in det gamla forumet direkt till trean, så jag installerade istället phpBBv2. Lyckades konvertera in det gamla forumet utan några större problem, och sen från tvåan till trean.

I trean såg det sen ganska konstigt ut, allt följde inte med som det skulle. Ägnade några timmar åt konfigurering, och var till slut någorlunda nöjd. Märkte dock framåt kvällen att mysql kraschade ur så att jag fick starta om tjänsten några gånger. Framåt natten var det massa strul, så jag installerade om både mysql och php men det blev bara sämre ju mer jag pillade.

På morgonen idag hade hela mysql kraschat, inklusive allt annat jag har där, framförallt eventsajten. Det tog mig ett bra tag att försöka återskapa eventsajtens information så gott som möjlig, men den här gången sket jag helt i phpBBv3. In med tvåan igen, och den verkar än så länge stabil.

Nu gäller det bara att få in alla användare till forumet på nytt. Kanske kan en ny forumprogramvara få lite fart på oss?

Sommarstadens Forum

Inga kommentarer: