måndag 10 mars 2008

Alltså, SJ...

Jag är ju inte mycket för att klaga... Eller jo, det är jag. Nu ska jag klaga på SJ.

Det började med att de tog bort X2000-avgångarna från Karlstad, och bara sparade en avång som nu alltid är proppfull och svindyr att åka med. Vi andra, pöbeln, får åka med boskapståget. Den startar tidigare och kommer fram senare, skramlar och känns som något passande ett u-land.

För en tid sen gjorde de om sin sajt. Nu tog de bort Just Nu-biljetterna, och gjorde istället att biljetterna börjar på ett lågt pris och raskt går upp på ett högt pris. Dessutom passade de på att lura på en platsbiljetten till ett extra pris. Totalt sett är det numera dyrare att åka för en annan som inte ser resan som semester och bokar två månader innan. Kanske rättvist, jag vet inte, men jag går back på det.

Ibland, och med ibland menar jag sällan, kan man dock göra lite halvfynd. Jag bokade en resa från Stockholm till Karlstad, och ska åka hem en fredag om ett par veckor tidigt på morgonen. Kunde få en 2:a-klass X2000 för under 200 kronor, men kunde även få en 1:a-klass för 329 kronor. Läge att lyxa till det alltså.

Men vänta nu lite. Klicka på bilden och studera mina val:


Sittplats ingår (tack för det) och resan går inte att omboka. Vill jag ha möjligheten att kunna boka om den så kostar det 200 kronor extra. Känns som om det kvittar va? Men vänta lite till, om jag helt vill kunna skippa resan och få pengarna tillbaka så kan jag hosta upp 672 kronor (!) för att få mina 329 kronor tillbaks. Njae? Låter inte sååå förmånligt i mina öron. Frukost ingår då visserligen, men den kan man välja till för 85 kronor på nästa sida om man vill. Då får man en fralla, juice och kaffe.

Provade att göra en till bokning efteråt, och så här blir det då (notera att priset nu har gått upp när en biljett har blivit såld):


Nu blir det såhär: om jag betalar 1001 kronor så kan jag få 659 tillbaks om jag ångrar mig... men om jag genomför resan så går jag alltså 1001 kronor back... istället för 342 som priset är numera

Inga kommentarer: