tisdag 26 juni 2007

Värmelarmet går

Skulle kila in i serverhallen nere i källaren igår eftermiddag. Hade ett ärende där jag skulle koppla in lite sladd. Öppnar den låsta metalldörren och hettan bara slår emot mig. Får nästan en chock (Aftonblads-chock alltså) eftersom det i vanliga fall är jättekallt där inne. Det piper och skriker ifrån diverse larm på kylanläggningarna. Sätter direkt igång och ringer runt till ansvarigt folk och ingen verkar ha märkt något. Man tycker ju att någon borde övervaka larmen? Uppskattar värmen till 40-50 grader.

Kilar in i serverhallen, där luften är varm, fuktig och luktar bränt. Hittar en display på en kylare:
Den stod på över 51 grader innan jag öppnade dörren. Det är väldigt varmt, och det är inte svårt att förstå att det blir svårt för servrarna att kylas ner med 51-gradig luft...

Snackade med vakten, försökte förklara att när jag ställer upp serverrumsdörren i mer än 30 sekunder så kommer larmet gå. Vill sänka tempen med några grader åtminstone. Försökte förklara att om servrarna går ner så kommer ingen kunna arbeta i något av våra två hus, det är flera tusen personer. Hon fattade ingenting och sa mest bara "om larmet går så måste du stänga dörren". Nåväl.

Det tog en timma så kom Kylservice. Stackarn fick stå där inne i hettan, själv mådde jag dåligt efter att ha vistas där inne i några minuter totalt bara. Ska bli spännande nu på morgonen och se om det är svalt och skönt, eller vad som händer egentligen! :)

2 kommentarer:

Mattias sa...

Jaså du Rodrigo, så du gillar min blogg och vill att vi ska surfa in till din och köpa din t-shirts? Det låter ju knappast troligt.

Exakt vad var det du gillade i min blogg? Hur mycket svenska förstår du? :)

Malin sa...

Jaså han har hittat dig också. :D