fredag 20 juni 2008

Punka!

Igår fick vi sluta lite tidigare, redan kl 15. Raskt in i bilen för att börja köra hemåt. Riiiiktigt mycket trafik sådär på eftermiddagen dagen före midsommar. Tjock kö hela vägen till Enköping, därefter aningens mindre kö fram till Köping, och där flöt det rätt bra till Örebro. Passerar Örebro, kommer in i vägarbetsområdena före Karlskoga när jag hör ett *floff floff floff* från höger bakdäck. Stannar, det är bara enfilig väg åt båda hållen och ser att däcket är platt. Skit. Står olämpligt till, men ser en byggficka 50 meter bort. Rullar långsamt dit och kör åt sidan. Däcket är helt kört. Öppnar bakluckan och tar fram reserven.

Som tur är så är reservdäcket OK, jag har en usel domkraft och mutteravtagare och lyckas faktiskt byta däcket där vid sidan av vägen. Max 80km/h på däcket, så jag låser hastigheten på 90 resten av resan hem. Är i vägen för alla i princip.

Visste iofs att däcken var dåliga. När jag satte på sommardäcken i våras så märkte jag att jag hade två gamla, dåliga och två bra, nya. Hade tänkt köpa två nya men det har inte blivit av. Var in med bilen på service för en vecka sen och de anmärkte på däcken. Trodde inte de skulle gå sönder, bara vara lite slitna. Visst är det alltid så, att om man lägger pengar på bilen (5000 för service och diverse fixar), så dyker alltid något nytt upp direkt (4000 för nya däck)?

Väl hemma började jag tänka på vilken enorm tur jag ändå hade. Det hade kunnat gå så enormt mycket sämre. Det hade kunnat hända redan i Stockholm mitt i trafikkaoset. Hade man fått skämmas då eller?

1 kommentar:

Anonym sa...

Hör med Jörne. Jag köpte nya däck till min bil i våras och precis när jag köpt dom så träffade jag Jörne. Han sa att han kunde fixa 50% rabatt på bildäck.

Mikael.