måndag 12 november 2007

Comhem och jag

Jag har telefoni via Bredbandsbolaget. Det kostar 99 kronor per månad. Har även bredbandet via dem. Man pluggar in ett modem till bredbandsuttaget i hallen, en sladd går sen vidare till tele-uttaget, och en sladd till min bredbandsrouter. Problemfritt.

För några veckor sen ringde Comhem, och Anna svarade eftersom jag var i Stockholm. De övertalade henne att vi skulle teckna vårt telefonabonnemang hos dem istället, för den lägre summan 59 kronor per månad. Dessutom skulle de bjuda på en trådlös telefon, och som grädde på moset även uppgradera vår digital-tv till Large-paketet gratis under två månader.

Då de tidigare ringt ett flertal gånger till mig, och jag sagt nej varje gång, så blev jag lite irriterad när jag fick veta det. Inte på Anna, hon får givetvis göra som hon vill, men irriterad på Comhem. Anledningen till att jag sagt nej har framförallt varit att uttaget då skulle hamna ute i vardagsrummet, och att jag då måste dra en jättelång sladd tillbaks ut till hallen för att där koppla vidare till telefonuttagen. Den lägre kostnaden har inte motiverat krånglet som ett byte skulle innebära. Att Anna dessutom kunde teckna om abonnemanget i mitt namn tyckte jag också lät lite underligt.

Nåväl, jag orkade inte krångla med att säga upp det, för alla prylarna från Comhem hade redan anlänt när jag fick veta det här. Jag fick visserligen lösa ut dem för en hundring på posten, men vi skulle ju sänka vår månadskostnad - och få extra tv-kanaler en tid. Planen blev då att jag tar med en digital-box till Stockholm, och får in en massa kanaler där. I nuläget har vi bara ettan, tvåan, fyran och nian analogt där, för att det är ett gammalt UPC-hus och då får man visst inga kanaler. Det kostar närmare 200 kronor per månad för ett simpelt analogt utbud.

Några extra kanaler på tv:n dök dock inte upp. Jag ringde därför till Comhem och pratade med kundtjänsten. De förnekade dock att vi skulle få Large-paketet två månader, och hävdade att något sådant har minsann ingen säljare erbjudit. De höll dock med om att det var märkligt att Anna kunnat teckna abonnemang i mitt namn. Nå, de sa att de hade spelat in samtalet så jag krävde att jag fick ta del av den ljudfilen, och även att de själva skulle lyssna på den. De skulle ta fram den, och återkomma till mig. Givetvis väntade jag ett samtal från dem senare samma kväll. Nu, en knapp vecka senare ringde jag tillbaks till kundtjänst men fick bara beskedet att filen tar ungefär en vecka att ta fram.

Vafalls? En vecka för att ta fram en ljudfil? Lever vi inte i en digital värld? Att ta fram och lyssna på filen bör ta max ett par minuter. Möjligtvis lite längre om det är lagrat på något backup-band som måste fysiskt sättas in i servern. Skickas möjligen banden med B-post till Australien för lagring? När jag påpekade att deras system föreföll vara något märkligt ville killen på kundtjänst inte kommentera det.

Till saken hör att telefonsäljaren frågade Anna mitt i samtalet om han fick spela in. Antagligen kommer inspelningen bara visa att Anna accepterar att vi byter telefoni-operatör, och att allt han erbjöd inledningsvis inte finns med på bandet.

Jag återkommer när de hört av sig. Misstänker dock att vi är lurade av Comhem.

4 kommentarer:

Mattis i Thailand sa...

Hata Comhem! Här finns det bara EN sak att göra: skicka email till dem och kräv dem på pengarna tillbaka PLUS ersättning för förlorad arbetsinkomst, bilresan för att hämta ut paketet, telefonsamtal och utlägg på posten.

Att de pressar Anna att bryta ditt befintliga avtal är INTE godtagbart, vare sig lagligt eller moraliskt! Hota dem med konsumentverket så böjer de sig direkt!

Jag blir förbannad bara jag tänker på dem! :I *morr*

Fam Blomberg sa...

ComHem suger!

Hoppas att det går bra och att du blir av med dem illa kvickt.

Anonym sa...

Ångervecka gäller väl även ComHem??

Anonym sa...

Tack for intiresny Blog