torsdag 22 november 2007

Comhem och jag, del2

Tidigare inlägg: Comhem och jag

Nu har de till slut letat reda på inspelningen. Jag fick lyssna på den genom telefonen. Precis som väntat så börjar inspelningen i slutet av samtalet, och det enda som kommer fram är: "Vill du använda Comhem som telefonileverantör och att vi säger upp ditt avtal med BBB?". Detta råder det ju ingen tvekan om, frågan handlade ju om vad som mer gjordes upp i samtalet. Vi skulle ju få en trådlös telefon lovade försäljaren, den dök också upp i paketet, men den sägs det inget om på inspelningen. Det är alltså helt tydligt att det inte är det hela, kompletta avtalet som avhandlas på inspelningen, den är med andra ord mer eller mindre värdelös. I praktiken innebär det att de kan lova precis vad som helst för att locka en kund att teckna ett avtal. När det väl är dags för det inspelade JA:et tas inga extraprylar upp, enbart standardavtalet. Att det skulle kosta pengar att lösa ut paketet sägs inget om överhuvud taget.

Killen på Comhem sa bara "mhm, jag förstår men jag kan inte göra något" fastän jag pratade med honom i säkert 10 minuter. Jag sa att det enbart handlar om goodwill, det är ingen kostnad för dem att helt enkelt låta kunden få rätt. Koppla på TV Large två månader, krångla inte. Jag förklarade att det här endast ledde till att jag gick från att ha varit en neutral kund till en mycket missnöjd kund som kommer prata om det med mina vänner osv. Till slut tog jag även upp att jag är journalist på två av Sveriges största tekniktidningar och att det här kunde bli en intressant artikel, antingen i tidningen eller på vår webbplats. Killen hmm:ar fortfarande bara och ber mig skicka ett brev till deras kundtjänst, och satt sedan knäpptyst i luren tills jag sa hej då.

Att jag kör en dreambox, med tillgång till samtliga kanaler ändå genom nätet, tog jag inte upp. Jag har alltså egentligen inget som helst intresse av kanalerna, jag har dem ju redan. Kortet har jag bara av gammal vana och för att döva samvetet en smula. Det här är en ren principsak för mig.

Tyvärr kan man inte komma ifrån Comhem på ett bra sätt. Alternativet är att ta digital-tv via BBB, vilket är både dyrt och dåligt. Min hämnd får därför bli att skriva om det på IDG. Där får jag en massa läsare och Comhem får jättedålig publicitet och förhoppningsvis fler irriterade kunder. Dessutom säger jag nog upp digital-tv-avtalet och kör enbart dreamboxen. Då får de inga pengar, och jag får kanalerna, den här gången utan dåligt samvete. Svinar de, så svinar jag. Säger nog även upp den fasta telefonen helt, jag har ju en privat mobil plus en jobbmobil, liksom Anna som också har två mobiler. Vad ska man med fast telefoni till i en modern värld egentligen?

2 kommentarer:

Fam Blomberg sa...

Gött mos, smisk ska de ha :-D

Mattis i Thailand sa...

jag vill bara säga JAG HOPPAS VERKLIGEN ATT DE KAN FÅ PISK I TIDNINGEN. Hatar Telia/ComHem. Ena jävla skojare är var de är! :p

Tycker absolut att du skall ta upp det här med KOV. Det enda du behöver göra är att ta upp det, sedan är det DE som ligger i och krånglar med ComHem. Om du VERKLIGEN vill få god Karma så gör du både anälan och skriver i tidningen! :) :) :)