torsdag 16 augusti 2007

Comhems support

Alla gnäller på supporten, oavsett vad det gäller, och så gör jag med (fastän jag jobbar med det mer eller mindre). Märkte att mitt nya, comhem-internet i Stockholm gick ner nån gång under förmiddagen. Var hemma en sväng på lunch och då funkade det inte. Kom hem igen och då funkade det fortfarande inte. Lamporna på modemet lyste inte som de skulle.

Misstänkte att det kanske var något strul med betalningen, så här första gången så kom betalningen två dagar för sent. Kan de vara så gnidna? Kanske.

Väntade 25 minuter i telefonkö, kom fram till en dam i supporten. Förklarade att min anslutning inte fungerade. "Har du router" frågar hon på bred norrländska. "Ja, det har jag" förklarar jag, fullt medveten om exakt hur den fungerar och hur adresser tilldelas osv. "Den måste du koppla ur om du ska få hjälp" säger hon buttert. OK, jag kopplade ur routern för att göra henne glad. "Starta om modemet genom att dra ur strömsladden" föreslår hon, som om jag inte redan självt gjort alla möjliga steg innan jag ringde. Startar om och uppger den felaktiga IP-adressen för henne.

"Vad har du för kundnummer" frågar hon, fastän jag redan knappat in det i början på samtalet.
Efter att hon fått reda på det, och dessutom även frågar vilken adress jag bor på (kan hon inte få upp den informationen baserat på kundnumret?) så konstaterar hon "Det är störningar på hela Södermalm". OK, här börjar man få vettig information till slut. Felet är alltså rätt stort. Jag frågar när det ska lösas och hon svarar att det kanske blir klart imorgon.

Medan jag sitter där och pratar med henne, så lyser helt plötsligt modemet upp. Lamporna börjar blinka, och jag får en IP-adress. Förklarar det för henne, och hon blir jätteglad. "Då löste vi det" säger hon glatt. Antagligen första problemet hon lyckats lösa... eller nåja, teknikerna startade väl upp routrarna, men ändå.

Frågan är bara varför de alltid ska köra igenom sina standardprocedurer? Varför kunde jag inte, efter att ha knappat in kundnumret i början på samtalet, direkt få fram ett meddelande om att det för tillfället är störningar på Södermalm? Nu fick jag sitta över en halvtimma i telefon, utan att felet på något sätt fanns hos mig eller var orsakat av mig.

Problemet har inte med Comhem specifikt att göra, det kunde lika gärna ha varit vilket företag som helst. Alla tror att man är en idiot.

1 kommentar:

Anonym sa...

Men tänk vad många idioter som verkligen ringer till supporten... :)