lördag 14 april 2007

Saker man behöver när man lagar mat

  • Mat
  • Kryddor
  • Spis/Ugn
  • Sax
  • Kniv
  • Kastrull
  • Stekpanna
  • Stekspade
  • Slev
  • Grillvante
  • Bestick
  • Tallrik
  • Diskborste
  • Diskmedel

Ganska uppenbara saker kan tyckas, men när jag skulle laga mat i min möblerade 2:a-handslägenhet så märkte jag raskt att mycket saknades. Maten och kryddorna hade jag fixat såklart och ugnen och tallrikar fanns - men sen blev det svårare. Första dagen här märkte jag att det inte fanns några bestick. Köpte plastbestick, inga skedar dock. Utan sked var det inte lika festligt att äta filmjölk på morgen kan jag upplysa om. Det gick med en gaffel, men men. Tjuvlånade en uppsättning bestick på jobbet.

Köpte hem lite klyftpotatis och korv och skulle köra det i ugnen, smart tänkt, det fanns plåtar till ugnen och det behövs inga kastruller eller stekpannor. Problem uppstod med att öppna förpackningarna, det fanns inga knivar eller saxar här. Ryckte och slet och fick upp påsarna. När plåten skulle ut fanns såklart ingen grillvante, så jag fick improvisera med mitt badlakan. Hade inga stekspadar eller slevar så jag fick flytta över maten till tallriken med min tjuvlånade sked. Kunde inte diska efteråt, har köpt diskmedel men har ingen diskborste.

Nåväl, Anna kommer imorgon och räddar mig från min misär. Hon lastar bilen, tar med sig diverse prylar från vårt hem, och sen är allt frid och fröjd! :)

Inga kommentarer: