måndag 18 augusti 2008

Vilket flyt!

Körde från Karlstad till Stockholm igår kväll. Långtradarkväll, fastnade bakom mängder av långsamgående fordon. Vid Ölme, Stolpen, fick jag chansen att blåsa förbi ett gäng 60-kmh-långtradare och trampade till på gasen. Direkt där efter är det en trafikkontrollplats, där det normalt är 90 km/h. Hann se att det var omskyltat till 70 och anade oråd. Bromsade in i grevens tid och gled fint förbi poliserna... :)

Framme på Södermalm, i ösregnet, rådde kaos. Bilar överallt. Körde runt över 40 minuter och letade parkering. Gata upp och gata ned, men fullt överallt. Mötte andra olyckliga parkeringsletare om och om igen. Gav upp till slut och parkerade 5 meter före ett övergångsställe. Ja, jag vet, man ska inte göra det. Det kan komma små barn som ska gå över som inte syns osv, men jag tänkte som så att klockan var efter 22 och jag skulle ju ta bilen tidigt på morgonen igen. Chansade på att jag inte skulle få böter, men förstod att risken var hög.

Så, imorse kilade jag ut till bilen. Lite orolig, det är inget kul att börja dagen 700 kronor back. Närmar mig bilen och ser hur en lapplisa precis har börjat trycka på sin dosa och kollar mitt registreringsnummer! Kilar fram och låser upp bilen, varpå hon tittar på mig och suckar och säger "OK då, låt gå". Puuh!

1 kommentar:

Anonym sa...

Jan Guillo brukar ju säga att man får parkera precis var man vill, men vissa parkeringsplatser är dyrare än andra... :-) Och om du får en böteslapp, då ger den dig rätt att stå kvar i ytterligare 12 timmar. Står du längre än så riskerar du att få en andra böteslapp.